Inte Utan Mina Döttrar & Son

Gift, lagomt galen trebarnsmamma!❤️ Motto: Ju mer positiva tankar du tänker, desto mer positiva dagar får du!😃👍

Det Där Med Lite Sömn Känns Bekant! *skratt*

Publicerad 2011-06-28 15:50:26 i Allmänt

Vad är egentligen skillnaden på livet före och efter man fått barn? Här kommer en lista med både ohögtidliga, seriösa och kanske lite tankeväckande förändringar.

1. Kan inte sova tills man vaknar av sig själv.
2. Måste planera alla måltider.
3. Man får ett annat förhållningssätt till bajs.
4. Blivit mer ansvarskännande.
5. Blivit mer hemmakär.
6. Blivit mer uppmärksam på de små tingen i livet.
7. Mer miljömedveten.
8. Har klarat att lägga om kosthållningen.
9. Har fått några väldigt goda nya vänner (här på forumet).
10. Har kommit underfund med vilka mina verkliga vänner är, på gott och ont.

11. Har märkt att tvätthögen aldrig minskar.
12. Smyger fram "junkfood" endast när barnet inte är hemma/har lagt sig.
13. Värdesätter de lugna stunderna mer.
14. Mindre deprimerad – livet har fått mening.
15. Fått en annan dygnsrytm.
16. Prioriterar annorlunda än förut.
17. Friheten är borta. Kan inte längre bara dra ut när jag vill.
18. Har blivit mer tålmodig.
19. Har blivit mer ekonomisk.
20. Dialogen med vänner har blivit mer ensidig. Pratar mer om barn.

21. Njuter av stillheten på kvällen.
22. Har blivit mindre ego.
23. Dagarna bara försvinner. 
24. Mer upptagen av vad som verkligen betyder något.
25. Har fått ett annat förhållningssätt till amning på offentlig plats.
26. Har fått mindre tid att träna.
27. Använder mer pengar.
28. Jobbet är inte längre prio 1, det är barnen.
29. Bråken med partnern handlar om vem som är tröttast.
30. Måste flytta till en större lägenhet.

31. Måste köpa större bil.
32. Har blivit smällfet.
33. Mörkare hårfärg.
34. Dåligt samvete, ofta.
36. Man går ut mer - blir automatiskt mer social.
37. Många saker görs av plikt - ingen annan kan byta nerspydda lakan klockan fyra på natten och din sambo jobbar.
38. 100 gånger tröttare och mer sliten är någon gång tidigare.
39. Någon vänder på ditt dygn.
40. Värdesätter mer en lugn kväll när "ingenting" händer.

41. Har fått förståelse för alla kvinnor som fött barn - på alla olika sätt!
42. Ser skillnad på bebisar.
43. Har fått en annan syn på andras barn.
44. Har fått ett annat förhållningssätt till stök och oreda. 
45. Har fått ett annat föhållningssätt till fiskpinnar.
46: Ord som ”konsekvent och ”förebild” har fått större betydelse.
47. Gråter mer.
48. Börjar att förstå mina föräldrar bättre.
49. Har lärt mig att lego är rätt kul!
50. Jag som tidigare hade dåligt tålamod har märkt att mitt kära barn lärt mig förbättra det.

51. Livet har fått en ny mening. Kliché, men sant.
52. Spontaniteten är inte lika stor som förut  - allt måste planeras.
53. Ser världen med nya ögon, genom upplevelserna tillsammans med mitt barn.
54. Behovet av att festa har egentligen försvunnit helt.
55. Man kommer hem med kläder till barnen när man egentligen skulle handla till sig själv. 
56.  Börjar lättare gråta och blir mer rörd än tidigare.
57. Har det stökigare hemma. 
58. Man känner en stor längtan efter att någon gång få sova ut.
59. Är imponerad över instinkterna, helt otroligt hur mycket man kan känna, att man kan älska någon så mycket.
60. Har insett att det är vardagen som är livet, inte de stora sakerna/upplevelserna man önskade sig tidigare.

61. Har förstått vad kärlek är, en kärlek olika någon annan. Älskar min man också men kärleken till mitt barn är helt villkorslös.
62. Har blivit mycket mindre egoistisk.
63. Helomläggning av livsstilen för att barnet ska få det bästa möjliga.
64. Jag glädjer mig inte till att vara färdig på jobbet för att slänga mig på soffan och slappa - jag glädjer mig till att hämta barnet på dagis och få leka!
65. Mindre kontakt med vänner. Men äkta vänner förstår och finns kvar.
66. Starkare band till syskon, föräldrar och mor- och farföräldrar.
67. Mer sliten och mer lycklig.
68. Parförhållandet är nedprioriterat.
69. Standarden för vad som är ett rent hus är sänkt.
70. Njuter så av egentid – om så bara fem minuter.

71. Har fått många nya vänner och mist andra.
72. Jag tycker faktiskt inte att någonting har förändrats. Hon är här och det är så självklart och känns som att hon alltid varit det.
73. Tar bättre hand om mig själv och har blivit lite rädd för döden. Jag måste ju hålla mig frisk för att kunna ta hand om mina barn!
74. Mer upptagen av min egen och andras säkerhet. Livrädd för att lillkillen ska bli föräldralös. 
75. Tänker många sjuka tankar om vad som KAN gå fel. Bekymrar mig så mycket att jag kan börja gråta bara av tanken på det.
76. Större respekt för föräldrar generellt, speciellt mina egna föräldrar och ensamstående föräldrar.
77. Huvudprion numera är SÖMN. O heliga sömn!
78. Mer medveten om mitt utseende -  man vill inte låta sig själv förfalla även om man har mindre egentid.
79. Har förståelse för de som inte tar sig tid till att göra sig fina, sminka sig och så i vardagen.

80. Gråter till Oprah.
81. Har blivit mer målmedveten. Nu har livet större mening än förut.
82. Måste köpa en dusch.
83. Upptagen av Råd och Röns konsumenttester.
84. Blir paranoid och tror att någon ska bryta sig in och kidnappa min son.
85. Helt slut varje kväll.
86. Man håller det man lovat eftersom det är ens egna barn.
87. Livet har fått en ny mening, har liksom något riktigt värdefullt att använda mitt liv till.
88. Har lärt mighur viktig sömn är och saknar att vakna när JAG vill och inte när jag MÅSTE.
89. Man gråter mer och är mer lättrörd. Som när barnet gör något man blir stolt av.
90. Blir mer beskyddande. Även för andras barn. Kör mindre aggressivt i trafiken.

91. Bajs och kiss blir mer naturligt att handskas med, och snacka om - och ännu mer för varje barn som kommer.
92. Har börjat fundera på att skaffa en säkrare bil. 
93. Man vänjer sig vid kall mat - bebisen först!
94. Barnen gör mig till en bättre person.
95: Köper inte högklackat utan fotriktiga skor som man kan bära barn och gå länge i.
96. Man lär sig att det är tryggare att parkera med bakändan på bilen inåt, men förstår inte helt varför.
97. Bryr mig ännu mindre om vad andra tycker om mig.
98.  Man får ett annat förhållningssätt till sin kropp efter att man fött barn. Partnern får ett annat förhållande till kroppen till den som fött...
99. Om det blir tyst kan man inte bara njuta av det utan måste kolla vad det är för rackartyg på gång...
100. Man börjar prata med främlingar bara för att man har barn. Ofta är det barnet som startar samtalet.

Ja, det är konstigt vad barnen förändrar ens liv! ;)
Over And Out

Kommentarer

Postat av: Teresa

Publicerad 2011-06-29 09:54:53

Åh jag har sååå mycket att se fram mot! Det där med sömn känns ganska centralt faktiskt, men stöket och tvätthögen har alltid funnits i mitt liv.. jag kanske har blivit lite bättre på att plocka undan småprylar dock ;D



Jag såg att lillbruden har gips på benet :O Hoppas att det läker ihop sig snabbt! Jobbigt med gips på sommaren :P

Postat av: Jennie

Publicerad 2011-07-05 23:01:39

haha, håller med om alla 100!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Inte Utan Min Dotter

Är en gla´ & tokig tjej! I början av 2008 kom vår dotter, ett efterlängtat underverk! I mitten av 2010 kom vårt andra underverk, en underbar liten son! Nu senast i mitten av 2012 kom så slutligen vårt tredje underverk, världens finaste lillasyster! Dessa charmtroll fyller verkligen livet med skratt, tårar & galenskap! =)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela